Menopauza

Kompleksowa opieka w okresie okołomenopauzowym i po menopauzie.

Menopauza to termin oznaczający ostatnią miesiączkę w życiu kobiety. Zaczyna się wtedy okres zwany okresem przekwitania. W sensie medycznym oznacza to zakończenie okresu rozrodczego, który przynosi też zmiany w fizjologii kobiety. Nie są to zmiany chorobowe, a tylko wejście w kolejny okres życia, do którego należy się odpowiednio przystosować. Od tego zależy najczęściej zdrowie fizyczne, samopoczucie i radość z cieszenia się owocami dotychczasowego życia. Stopniowe przedłużanie długości życia oznacza, że okres pomenopauzalny staje się istotną fazą życia kobiety. Wchodząc w okres przekwitania powinnyśmy szczególnie uważać na swoje zdrowie. W tym czasie wzrasta ryzyko zachorowania na raka, choroby serca, osteoporozę czy chorobę Alzheimera. Odpowiednia profilaktyka i wczesne wykrywanie wszystkich zmian jest bardzo ważne w skutecznym leczeniu. Także dolegliwości typowo menopauzalne powinny być kontrolowane przez właściwego lekarza. Dlatego też menopauza wiąże się przede wszystkim z potrzebą znalezienia odpowiedniego ginekologa.

Problemy klimakterium lub okresu przekwitania

Menopauzę rozpoznajemy, gdy u kobiety po 40 roku życia przez ponad 6 miesięcy nie występują samoistne krwawienia miesięczne, stężenie FSH przekracza 30j/l a stężenie estradiolu jest mniejsze niż 30 pg/ml. Okres menopauzy przypada zwykle pomiędzy 45 a 55 rokiem życia kobiety. Życie po menopauzie wcale nie musi być smutne i pozbawione barw. Jednak narastający niedobór hormonów jajnikowych może powodować szereg dolegliwości, które mogą zakłócić radość życia kobiet w tym okresie. Najczęściej obserwuje się m.in.: zmiany naczynioruchowe, zaburzenia emocjonalne, zmiany w kośćcu oraz zaburzenia metabolizmu lipidów i węglowodanów.Uderzenia gorąca i nadmierna potliwość o różnorodnym nasileniu to objawy wazomotoryczne towarzyszące menopauzie. Ponadto obserwuje się zaburzenia pamięci i koncentracji, obniżenie nastroju, bezsenność, trudności w podejmowaniu decyzji.

Kiedy menopauza utrudnia Ci codzienne funkcjonowanie

Menopauza to burza hormonalna zachodząca w ciele kobiety. Dlatego, jeśli chodzi o objawy menopauzy, towarzyszą jej często zmiany fizjologiczne. Szczególnie uciążliwe są nagłe uderzenia gorąca, dreszcze i zlewne poty, a także kołatane serca, bezsenność i kłopoty z pamięcią. Domowe sposoby na łagodzenie tych dolegliwości zwykle zawodzą. Skuteczna może okazać się terapia hormonalna. Nie musisz się obawiać zbędnych kilogramów czy innych objawów ubocznych. Lekarz dobierze dawki indywidualnie do Twoich potrzeb. Umów się na wizytę. Przedłuż swoją młodość i ciesz się życiem!