Diagnostyka mikrobiologiczna

W zakresie wykonywanych badań przez gabinet Ginekologia Krajewscy jest diagnostyka mikrobiologiczna zakażeń bakteryjnych (tlenowych, beztlenowych) i grzybiczych. Wykonanie tych badań jest niebolesne i wiąże się z pobraniem wymazu z szyjki macicy. Materiał przekazywany jest niezwłocznie do jednego z renomowanych laboratoriów genetyki molekularnej. Diagnostyka mikrobiologiczna obejmuje wykonanie badań diagnostycznych pozwalających na identyfikację niektórych mikroorganizmów. W praktyce ginekologicznej największe znaczenie ma wykrycie obecności wirusów:

• HPV (współistniejący z rakiem szyjki macicy oraz kłykcin kończystych)
  • HSV (opryszczki)

a także innych patogenów:

• chlamydia trachomatis
  • ureaplasma urealyticum

Wymaz (posiew) w kierunku bakterii tlenowych i grzybów

Posiew to badanie mikrobiologiczne wykonywane w celu wykrycia i identyfikacji patogenów w próbkach materiału biologicznego. Ze względu na rodzaj badanych patogenów, wyróżnia się posiew bakteriologiczny (badanie bakteriologiczne tlenowe i beztlenowe) oraz posiew mykologiczny (badanie mykologiczne).

Posiew moczu i wydzieliny z pochwy powinno się wykonać u kobiet w ciąży – nawet mimo braku objawów infekcji – aby wykluczyć obecność mikroorganizmów, mogących stanowić zagrożenie dla dziecka.

U kobiet ciężarnych zaleca się wykonanie w 35-38 hbd kontrolnego wymazu z kanału szyjki macicy w ramach profilaktyki zakażeń paciorkowcem β-hemolizującym (GBS). Bakteria ta często kolonizuje drogi rodne, nie dając objawów, nie zagrażając ani matce, ani płodowi w macicy. Stanowi jednak poważne niebezpieczeństwo dla noworodków urodzonych siłami natury, powodując zapalenia płuc, bakteriemie a czasem nawet posocznicę. Identyfikacja tej bakterii w szyjce macicy jest wskazaniem do antybiotykoterapii w okresie okołoporodowym.